woensdag 3 augustus 2016

Schoenen passen

'Hoe vindt u deze?'

Aan de overkant van de straat had je de schoenenzaak van Van den Berg. Met nog enkele andere middenstanders de enige katholieken in het dorp.* Maar het waren de overburen en aardige mensen. Zelf was ze een van de laatsten die nog in klederdracht liepen. Iemand moet gedacht hebben, dat gaan we fotograferen, in onze moderne zaak. En haar dochter moet ook mee.
Ze hadden er speciaal een fotograaf voor laten komen, Jaap van Duyn, uit de Princestraat. Wat zal het geweest zijn, jaren zeventig, tachtig.** Er hangen nog lang geen Crocs in het rek. Om van Uggs maar helemaal te zwijgen.

Links tante Agaath, in het midden mijn overgrootmoeder Pietje van Rijn.
Wie anderen zijn weet ik niet.


* Ik heb me eens laten vertellen dat er op een zeker moment in het hele, overwegend protestantse dorp maar vijf katholieke families waren. Dat was zelfs nog na de oorlog.
** De foto's zaten in een bruin mapje – die had je in die tijd – met de naam van de fotograaf in modern vormgegeven kleine letters en ook alle overige tekst in een schreefloos font zonder hoofdletters. Het telefoonnummer (alleen het abonneenummer) bestond nog uit vijf cijfers. Het kengetal, dat er niet bij staat, bestond eveneens uit vijf cijfers: 01718. Nu is dat 071 en bestaat het abonneenummer uit zeven cijfers. De kleur van de opdruk zal oorspronkelijk matgoud zijn geweest. De foto's in het mapje zijn gedrukt op mat papier met putjes. Modern voor die tijd, maar het maakt ze niet scherp.

Gedeelte van het fotomapje.

4 opmerkingen:

  1. Skitterend weer Leendert,,,,,echt genieten weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, daar woonde ik ook tegenover, naast de Coöperatie, en nog meer tegenover Melkhandel Van Paridon. Ook katholiek. Maar wij kochten er gewoon kaas, de verzuiling al ver voorbij... Trouwens bij het adres nog geen rare postcodes. Gewoon Princestraat 22c.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk om die foto's te zien.
    De eigenaar van de schoenenzaak is Kees van der Berg, zijn vrouw heet Toos (met grote bril, toen erg hip) en hun dochter waarvan ik de naam niet weet.Heel mijn kindertijd kocht mijn moeder de schoenen bij Kees van der Berg. Degelijk en toch mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk :) Mijn overgrootmoeder heette ook van Rijn. Ze woonde in de Princedwarsstraat.

    BeantwoordenVerwijderen