vrijdag 5 mei 2017

Vloggen voor de VLOK – Wat nou weer? (1)

Vroeger heette de televisie en radio in Katwijk de VLOK: Vereniging Lokale Omroep Katwijk. Dat verklaart meteen de titel van dit blogje. Een blogje, zo noem ik altijd een blogbericht. Volgens mij doen andere bloggers dat ook.


Adri werd gevraagd om voor RTV Katwijk, zo heet de televisie en radio in Katwijk tegenwoordig – hoewel, Katwijkers hebben het nog altijd over de VLOK – een heel kort filmpje, een soort spotje, te maken, voor in een groter televisieprogramma. Dat grote televisieprogramma heet Katwijk Live. Het wordt één keer in de maand uitgezonden en daarna, in de maand van uitzending, nog een aantal keren herhaald. Daarna komt het filmpje op YouTube. Dan kan iedereen het zien.


Adri vond het leuk om die filmpjes met mij te gaan maken. Ik voelde me heel erg vereerd. Maar het mocht niet te veel tijd kosten. We hadden het tenslotte al zo druk. Dus zouden we het gewoon met de telefoon opnemen, op een stok, een selfiestick. Lekker spontaan, gewoon op straat en niet van te voren bedenken wat je wilt gaan zeggen. Het concept deed me denken aan het programma 'De woestijn leeft' uit de jaren negentig, waarin Max Pam en Jeroen Henneman voor de zender AT5 door de stad trekken en allerlei onvolkomenheden die ze tegenkomen op straat bespreken.


In ons eerste filmpje gaan we op zoek naar waar vroeger het tramhuis stond in Katwijk aan Zee. Op de dag dat het idee geboren werd om de filmpjes te gaan maken – we noemen het vlogjes en wat we doen heet vloggen – zijn we die avond meteen op pad gegaan. Dat was in maart, dus het was nog donker buiten. In april kwam het eerste filmpje op televisie. Je moet het geluid hard zetten, want we zijn nog niet zo gewend om in de telefoon te praten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten