vrijdag 26 september 2014

Wat ben je mooi!


Nostalgie waar je blij van wordt. Ouwe bus. In warm grijs, met een roomwit dak. Uit een tijd dat er nog geen kleurenfoto's bestonden. Toen Arriva nog NZH was. En LUMC nog AZL en PostNL nog PTT.


Met buschauffeurs die nog de tijd hadden, en als je gezegd had waar je naartoe wilde via een ingewikkeld apparaat met heel veel knopjes in rood, geel, wit en zwart, in een paar bewegingen – wat geschuif heen en weer – en draaien aan een slinger een kaartje tevoorschijn toverden. Zomaar, leek het, ik wil niet zeggen schijnbaar achteloos. Overzichtelijke tijd.


De tijd dat ik in Leiden ging werken – ik stapte dan op in de Varkevisserstraat, iets verderop stapte mijn neef in, die ging naar school. Of waren die bussen toen al geel?


Als de koningin jarig was, staken ze er vlaggetjes op. Dat doen ze nu ook bij bruiloften, zie ik.


Dag bus. Dag goeie, ouwe bus. Nu zie ik je in kleur. En ja... wat ben je mooi!

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal Leendert,wor der healemael wheemoedug van......zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem afgelopen ook gezien op het Andreasplein en hij rook ( dus stonk ) nog net zo als vroeger ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is bekend dat geur langer in de herinnering blijft dan een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben van 1961...toen ik klein was was de bus grijs...maar toen ik een puber was geel....weet niet precies wanneer die overgang was...maar grijs vond ik mooier...maar ivm de verkeersveiligheid werd ie geel....gr Jacqueline....heerlijk verhaaltje trouwens....maar dat geldt voor al jou verhaaltjes Leendert..over vroeger en Katwijk....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook van 61. Dat grijs was mooi, ja. Toen ie geel werd, is de ellende van de vooruitgang begonnen, lijkt wel. Toen moest alles flitsender en sneller. En dank je voor je complimenten. Ik geniet er zelf ook van, van die gedachtenstromen, en zolang dat maar doorgaat, gaan we door.

      Verwijderen
    2. Ik ben van 1950 en wij gingen vroeger met de tram dat was goedkoper. Maar wat een feest als je een keer met de bus naar Leiden mocht.
      Misschien rijdt deze mooie dame nu door de tijd versleten en gebutst wel op Cuba rond. Dat zie ik als een compliment!

      Verwijderen
  5. Uit een Haags museum schijnt, voor een bruiloft. Eindeloos lang, maar iedereen had nog tijd en werd niet de hele weg lang afgeleid door z'n smartphone. Je keek gewoon voor je, naast je of uit het raam. En dan al die versnellingen en die enorme versnellingsbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die bussen waren toen al geel.
    Groet, De neef

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moest altijd maar afwachten of hij op tijd was. In ieder geval wilde ik altijd op de speciale kinderverhoging boven het wiel zitten! De pest in als daar al iemand zat.

    BeantwoordenVerwijderen