zondag 17 februari 2019

De ronde van Katwijk


'Dan slaan we Hoogvliet maar over, dat komt van de week wel.'
'Zullen we dan gewoon de hoofdingang van de bieb een keer nemen? Dan gaan we over de Schelpendam omhoog en lopen we lekker aan de zonkant van de Varkevisserstraat weer terug de Duinstraat door.'
'Ja, maar die liftdeur, die gaat zo zwaar.'
'Ik ben er nou toch. Kijk je uit met je rollator, voor de poep. Hier ligt altijd zoveel poep, dit stuk.'

We gaan de bibliotheek binnen, de lift in. Die deur moet een keer vervangen worden inderdaad. Die is niet rolstoel- en rollatorvriendelijk. We zijn beneden. M'n moeder gaat lekker op haar rollator zitten tussen de boekenkasten.

'Kijk, is dit wat? Zal ik eens kijken of ze nog meer van Anne Eekhout hebben?'
'Ja, dat was zo mooi, van die jongen en z'n zusje wat net geboren was.'
'En dat dan bijna de wereld vergaat. Omdat er een komeet op afkomt.'
'Ja, mooi hè?'

Ik kijk in de computer.

'O, jammer, dit is het enige boek wat ze van haar hebben. Maar misschien is dit wat. En dit. En deze?'
'Zo, nou heb ik wel genoeg hoor. Ik heb het zo druk. Ik moet ook almaar kaarten. Ik kom geeneens aan lezen toe.'

De lift brengt ons weer omhoog.

'Zo, dan gaan we rechtsaf. Lekker in het zonnetje.'
'Ik moet nog wel om pannenlappen en vaatdoeken bij de Zeeman.'
'Waar zit de Zeeman tegenwoordig?'
'In de Passage.'
'Zo, dat is een eind. Maar goed, het is lekker weer. Rustig aan maar. Zullen we dan over de Koninginneweg gaan?'
'Hier woonden de kaasboer en zijn vrouw. Die zijn allebei dood. Die vrijgezelle dochter van ze, ze is van jouw leeftijd, denk ik, die ging trouwen en toen heeft ze dezelfde nacht d'r vent het huis weer uit gezet.'
'Hè?'
'En nou is ze weer vrijgezel.'
'Hoe weet je dat allemaal?'
'Ja, ik hoor een hele hoop, hoor.'
'Was dat omdat ze voor het eerst seks hadden?'
'Of hij was dronken.'
'Nou, je kan er wel een boek over schrijven.'
'Nou.'
'Adri en ik willen een brievenrubriek gaan beginnen, in De Katwijksche Post.'
'Leuk. Dat vinden de mensen leuk om te lezen.'
'Ga je nou oversteken hier?'
'Ja, daar bij die school is het heel druk. Daar kan je niet langs.'

De Farèlschool gaat uit. Achter de slagerij van Vooijs in de deuropening op de stoep zit een verkoopster te roken. De rollator haakt vast in de fietsen tegen de muur.

'Ja, had ik nog bijna je fiets meegenomen.'

De verkoopster moet lachen.

'Ja, de stoep is hier ook zo smal.'
'Ik krijg wel dorst van dat hele eind lopen.'
'Kijken of we ergens wat kunnen drinken. Hier op het Andreasplein is het een beetje winderig. Haal je dat nog, het eind van de Princestraat?'
'Ik krijg zo'n droge mond. Ik zou wel een biertje lusten.'
'Kijk, het terras bij Van Maanen is nog niet open, en bij Schuitemaker ook niet. Zullen we bij De Branding gaan zitten? Daar zit je lekker in het zonnetje.'
'Ja, dat is goed. Daar ben ik nog nooit geweest, bij De Branding.'
'In al die zesentachtig jaar niet?'
'Nee, dat mochten we niet vroeger.'
'Waar is Wilma eigenlijk? Oppassen?'
'Nee, die is met Mar naar de sauna. De hele dag in d'r blootje lopen.'
'Ja, daar ben ik ook wel eens geweest hoor, vroeger, in de sauna.'
'O. Wist ik niet. Lekker hè? Ik ga ook wel eens.'
'Lekker, fris, zo'n biertje. Daar kan je soms opeens trek in hebben.'
'Net als koffie. Twee zestig, zo'n biertje, dat is nog een beetje een normale prijs.'
'Op strand betaal je het dubbele. Maar hier zit je ook lekker.'
'Ja, erg hè. Ja, je kijkt zo de hele Princestraat in.'

We lopen naar de Zeeman. We vragen de verkoopster om de pannenlappen en de vaatdoeken. Ze zegt tegen m'n moeder dat ze waarschijnlijk deze bedoelt. Dit zijn nog de echte.

'Jullie zijn nog enige die ze verkopen. Ja, ze gaan almaar in de brand met koken.'

We lopen weer naar huis, over de Princestraat en schuin het Andreasplein over. Als we thuiskomen zie ik door het raam m'n vader met z'n handen in de hoogte, van waar zijn jullie helemaal geweest.

1 opmerking:

  1. dat verhaal van die vrijgezelle dochter,ik dacht dat ik in m`n broek pieste en die pannelappen,ook zo`n bekend verschijnsel,ik was even aan t zoeken in je blog en toen kwam ik dit tegen...gr Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen